Izvor: Reifenfibel, 1. naklada 1999, Švicarska Dimenzija jedne gume (Izvor: ADAC)Tehnička izvedba montaže guma je propisana kroz § 36 StVZO. Prema tome su gume za osobna vozila normirana odgovarajući europskom propisu ECE-R 30. To važi posebno za natpis na bočnoj strani gume. To ukazuje na posebne karakteristike gume. Unutar te informacije su za vozača svi bitni podaci skupljeni - norma zahtjeva pored toga, dalje nazive na stranici kao ime proizvođača(1) i tipa gume (2). Širina gume (3)Širina gume je određena u milimetrima (npr. 175 mm). Kod uobičajenih guma za osobna vozila dosežu širine presjeka od 125 mm (npr. 125/80 R 12) do oko 335 mm (npr. 335/30 R 19). Širine rastu pri tome u koracima od 10mm. Posebne gume za nove sisteme,odnos guma-kotač (npr. TD gume od Dunlop ili TRX ili TDX gume od Michelin) imaju druge mjere širine u milimetrima. Širine dosežu od 160 mm do 240 mm. Die tatsächliche Breite weicht, bedingt durch die üblichen Fertigungstoleranzen, meist von den nominellen Angaben geringfügig ab und variiert von Hersteller zu Hersteller um wenige Millimeter. Osim toga je ovisno od širine felge, na kojoj je guma montirana. Normiranost guma dozvoljava montiranje velikog broja guma na felge različitih širina. Te razlike u širini mogu biti uzrok , da su na određenim vozilima samo gume određenih proizvođača (vezanost za trgovačku marku) ili smiju samo biti montirana u kombinaciji sa posebnim felgama, jer u tim slučajevima isključivo te gume u svim stanjima radnje sa sigurnošću (znači i kod Einfedern oder beim Lenkeinschlag) "freigängig" sind. Također i primjenjivost zimskih lanaca može biti vezana za određene fabrikate gume i širine felgi. Trebaju se poštivati upute u papirima za vozilo i u uputi za uporabu. Odnos širine i visine/Serie ....../50, /60, /70, /80 (4)Ovdje se radi o odnosu visine i širine presjeka gume u procentima . /50 znači, da je visina gume u pola velika u odnosu na širinu gume. Sa "opadajućim" brojevima odnosa postaje bočna strana gume sve niža - uobičajena slika kod športskih osobnih vozila (225/45...). Poseban slučaj: Kod guma serije /80 i /82 nije bilo uobičajno označiti u nazivu".../80" - prema tome može stajati u starijim papirima o vozilu još "155 R 13" . To odgovara sada pri kupnji guma "155/80 R 13". Način gradnje gume (5)"R" stoji za"Radial" (zusätzlich auch häufig ausgeschrieben). Radi se o danas uobičajenom načinu gradnje sa radijalno postrojenim karkas nitima. Do šezdesetih godina su dijagonalne gume bile standard. danas se producira u specijalnim slučajevima (npr. Oldtimer), i stoji umjesto "R" , "D" ili isto "-". Opomena: Dozvoljeno je montirati samo jednu vrstu guma. Montirati dijagonalne i radijalne gume na jedno vozilo, nije dozvoljeno. Promjer felge (6)Promjer felgi se određuje dijagonalno od ruba jedne felge do ruba druge felge, mjera se daje pretežno u col ( " ). Česte mjere dosežu od 10 " bis 20 ". Kod TD guma od Dunlop kao i TRX-, TDX guma ili PAX sistema od Michelin se promjer felge daje u milimetrima. Najčešći promjeri su od 315 mm do 440 mm. Brojčani pokazatelj za opteretivost gume(Load Index LI) (7)Brojčani pokazatelj LI za opteretivost gume. Svakoj LI vrijednosti će, prikazanoj u norminaroj tabeli, određena opteretivost gume pri datom atmoferskom tlaku,biti svrštena. Primjer "85" = 515 kg. Montirane gume moraju najmanje odgovarati datoj LI vrijednost u papirima za vozilo. Više vrijednoti su dozvoljene. Dodatni podatak "Reinforced": (12) Oznaka na gumama koje posjeduju veoma visoku sposobnost nosivosti (za manje transportere, manje autobuse, Vans, džipove... ). Od bitnosti je i ovdje odgovarajuće visoka LI oznaka. Li kg 63 = 272 kg 64 = 280 kg 65 = 290 kg 66 = 300 kg 67 = 307 kg 68 = 315 kg 69 = 325 kg 70 = 335 kg 71 = 345 kg 72 = 355 kg 73 = 365 kg 74 = 375 kg 75 = 387 kg 76 = 400 kg 77 = 412 kg 78 = 425 kg 79 = 437 kg 80 = 450 kg 81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg 85 = 515 kg 86 = 530 kg 87 = 545 kg 88 = 560 kg 89 = 580 kg 90 = 600 kg 91 = 615 kg 92 = 630 kg 93 = 650 kg 94 = 670 kg 95 = 690 kg 96 = 710 kg 97 = 730 kg 98 = 750 kg 99 = 775 kg 100 = 800 kg 101 = 825 kg 102 = 850 kg 103 = 875 kg 104 = 900 kg 105 = 925 kg 106 = 950 kg 107 = 975 kg 108 = 1000 kg 109 = 1030 kg 110 = 1060 kg 111 = 1090 kg 112 = 1120 kg 113 = 1150 kg 114 = 1180 kg 115 = 1215 kg 116 = 1250 kg 117 = 1285 kg 118 = 1320 kg 119 = 1360 kg 120 = 1400 kg Simbol za brzinu (GSY, auch "Speedindex") (8)Slovo za oznaku, koji pokazuje dozvoljenu maksimalnu brzinu gume . Slovima su određene slijedeće kategorije brzine (ovdje prikazane: uobičajene GSY za osobna vozila) GSY km/h M 130 N 140 P 150 Q 160 R 170 S 180 T 190 U 200 H 210 V 240 W 270 Y 300 ZR >240 Smjer kretanja Pretežno na gumama sa posebnim oblikovanjem profila su na bočnoj strani guma naznake kao "Rotation", "Drehrichtung", "Direction", u kombinaciji sa strelicama u smjeru kretanju, utisnute. Bei der Reifenmontage ist diese vorgegebene Lauf- oder Drehrichtung zu beachten. Tubeless ("bez unutrašnje gume") (9)Gume za osobna vozila su po pravilu tipovi "bez unutrašnje gume". Uvlačenje unutrašnje gume, ne samo da je suvišno, već je i zabranjeno, osim par izuzetaka. Najbolje informirajte se kod kod proizvođača guma. Pri kvaru na gumi sa gubitkom zraka je dozvoljeno, naravno s vremenskim ograničenjem. Datum produkcije (10) Dosadašnji sistemi za šifriranje: Posljednje 3 cifre takozvanog "DOT"-broja prikazuju datum proizvodnje. Prva dva mjesta prikazuju tjedan produkcije, zadnja cifra je krajnji broj godine. Primjer: 409 =40. tjedan 1999. Da je riječ o devedesetim godinama je prikazano općenito i sa malim trokutićem (desno pored trocifrenog broja). Nove oznake od 1.1.2000: Sada četveročlani broj. Ključni broj . 0100 = 1. tjedan 2000. Pokazatelj trošenja (Treadwear Indicator , "TWI") (11)Okolo strana guma je utisnuta više puta skraćenica "TWI" (mogući i drugi znaci) . Ukoliko se prati strelica, može se primijetiti , da u tom području profil ne ulazi potpuno u dubinu. Razlog: Kod 1,6 mm potrošenog profila leže ta mjesta dann deutlich primjetno na površini, granica trošenja je dostignuta. Do toga ne smije doći: Testovi pokazuju da već ispod 3 mm osobna odgovornost, pogotovo pri vlažnosti, dosta opada! M+S (Zimske gume/Cjelogodišnje gume) (13)Zimske gume su sa "M+S", "M+S" ili sličnim sktaćenicama označene. Ovdje nije samo prepoznatljivo, da je riječ o specijalnom tipu gume za posebne zahtjeve zimskog stanja. Vezano za to je i iznimna regulativa obzirom na zahtjevanu klasu brzine. Iznimne regulative u nekim europskim zemljama:Ukoliko je zimska oprema obavezna, zahtjevaju se gume sa M+S simbolom. Pogotovo u Austriji se pored toga zahtjeva dubina profila od najmanje 4 milimetra - sa manje profila važe ti eksemplari kao ljetne gume. U Njemačkoj to ne egzistira , ali je ipak ispod 4 milimetra uporabisvost pri zimskim okolnostima ograničena. Znak "E":Znak za provjeru "ECE" se prikazuje kao E ili e , potvrđuje držanje europske norme (ECE- R 30). Slika 6: Dodatak "12" pokazuje Austiriju kao zemlju kontrole. Bitno: Od datuma proizvodnje 1.10.98 (40. tjedan 98, odgovara DOT broj 408) je ta oznaka na gumama u Europi obavezna. To znači da na jednom vozilu ne smije biti montirana guma, koja je producirana nakon 1.10.98 produziert, i ne posjeduje taj znak. U okviru glavne istrage ("TÜV") svršteno je to kao "težak manjak " na vozilu. Obnovljene gume Nose kao oznaku "R", "runderneuert", "retread" ili "retreaded". Datum obnove je prikazan na isti način kao i datum proizvodnje novih guma. Koja odstupanja od dokumenata za vozila i guma su dozvoljena? Odstupno od načela,da se oznake u dokumentima za vozilo i na gumama moraju poklapati, važe slijedeći izuzeci:
Ukoliko želite montirati vaše gume sa dimenzijama, koje nisu navedene u dokumentima o vozilu, obratite se nama. Mi vam možemo saopćiti, da li su dalje dimenzije guma naknadno pristupačne ili je eventalno dozvoljna neka druga kombinacija kotača i guma. |
Količina: %entry-quantity%
Cijena po komadu: %entry-formattedTotalPrice%